Schiphol ziet ruimte om de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen vanaf volgend jaar april met ruim 5 procent te verlagen. Tegelijk neemt het belang van de vastgoedactiviteiten toe.
Dat bleek vrijdag uit de presentatie van de halfjaarcijfers van het luchthavenbedrijf.
De voorgenomen tariefsverlaging per april 2015 is volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis ingegeven door de “gezonde groei, beheerste kostenontwikkeling en lage rentestand”. Oplopende tarieven waren de afgelopen jaren vaak onderwerp van verhitte discussies tussen de luchthaven en zijn gebruikers.
Schiphol steeds meer vastgoedboer
De stap van Schiphol is niet heel verwonderlijk, gelet op de omzetontwikkeling van het luchthavenbedrijf. Havengelden die luchtvaartbedrijven betalen vormen nog steeds de grootste individuele omzetpost, maar bij elkaar worden activiteiten die te maken hebben met grond- en vastgoedexploitatie steeds belangrijker. Dat is te zien in onderstaande grafiek.
De havengelden waren in de eerste helft van dit jaar goed voor 53 procent van de omzet - de verrekening van onderlinge omzet ter waarde van 55 miljoen euro is hierbij buiten beschouwing gelaten.
Per saldo ligt het aandeel van de havengelden in de omzet hiermee ruim tien procentpunt lager dan in de eerste helft van 2013, toen het percentage op bijna 64 procent zat.
Winst uit winkeltjes, parkeergeld en kantoorverhuur
Belangrijke reden voor de verschuiving in de omzetverdeling is de overname van een resterend belang in vastgoedbedrijf Areb door Schiphol, waarmee de luchthaven de volledige controle heeft over 17 strategische vastgoedlocaties op Schiphol.
Bij de inkomsten die niet aan de havengelden zijn gerelateerd zag Schiphol in de eerste helft van dit jaar de omzet uit winkelconcessies met 3 procent afnemen, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwam vooral doordat er bij winkels achter de paspoortcontrole per saldo minder werd besteed per klant.
Aan de andere kant was er duidelijk groei te zijn bij de inkomsten uit de verhuur van vastgoed (plus 16 procent) en de parkeergelden (plus 5,4 procent).
Van de bruto havengelden houdt Schiphol na aftrek van alle servicekosten, zoals de bagageafhandeling, overigens maar een beperkt deel over als bedrijfsresultaat.
Kijk je naar het exploitatieresultaat dan leverde 'luchtvaart' in de eerste helft van dit jaar 36 miljoen euro op, wat neerkomt op 19 procent van het totale exploitatieresultaat. De exploitatie van winkels (90 miljoen euro), vastgoed (51 miljoen euro) en allianties met andere luchthavens (16 miljoen euro) leverden de bulk van de bedrijfswinst.
Meer passagiers en vracht
Schiphol zag de omzet, exclusief het stuwende effect van de overname van vastgoedfonds Areb, in de eerste jaarhelft met 3,4 procent stijgen tot 672 miljoen euro. Hierbij is wel rekening gehouden met de verrekening van omzet tussen bedrijfsonderdelen. De nettowinst bedroeg 127 miljoen euro, tegen 110 miljoen euro in de eerste helft van 2013.
De totale omzet lag met 712 miljoen euro bijna 10 procent hoger dan een jaar eerder.
Schiphol heeft in de eerste helft van dit jaar 25,7 miljoen passagiers over de vloer gehad, 4 procent meer dan een jaar eerder. Er werd ruim 9 procent meer vracht verwerkt.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
EasyJet krijgt vanaf 2015 permanente plek op Schiphol
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl